Řetěz patří do pračky!

K často opomíjené a hlavně nesprávně prováděné činnosti při očistě kola patří postup údržby řetězu. 

Bohužel poměrně často se lze setkat s přemazaným ústrojím plným mastné „brusné“ směsi z oleje a prachu na jedné straně, nebo naopak se zrezlým a pískajícím řetězem na straně druhé. A zvláště po sezoně by měl být řetěz v centru naší údržbářské pozornosti.
Snad každý ví, že řetěz patří k nejnamáhanějším a ne zrovna levným součástkám na kole. Zvýšenou pozorností tak můžeme výrazně zlepšit průběh řazení, ztišit a zlehčit chod řetězu, a především zvýšit jeho životnost. K tomu budeme potřebovat pračku řetězu, misku, štětec (kartáček), hadr, čistidlo (speciální na cyklistické řetězy) a mazivo.
Hlavně otáčejte pomalu!
 
Praní řetězu je činnost nezábavná a časově dost náročná, pokud si nepořídíte pračku řetězu. Je to vlastně vanička s otočnými kartáčky, do které se nalije mycí prostředek, nasadí se na řetěz a pomalým protáčením se řetěz krásně umyje. Pozor! Protahovat řetěz se musí pomalu. Jednak byste si zaneřádili všechno kolem, jednak se náplň čistidla může dostat i do ložisek a vyplavit z nich olej! Obzvlášť nebezpečné je to použijeteli na mytí benzin nebo petrolej. Zkušení radí protáčet alespoň 20 otáček klikami - čím více tím lépe a u hodně špinavých řetězů třeba i vyměnit mycí prostředek za nový a mytí opakovat.
Majitelé řetězů SRAM se spojkou mohou řetěz na mytí celý sundat a naložit do misky s petrolejem či speciálním prostředkem. Ale pohodlnější a neméně účinné je použít pračku. Jednak sundavat a nandavat řetěz, byť má spojku, je zbytečně náročné, ale především i když je kompletně ponořen do čistida, stejně se pořádně nevypere. V pračce ho čistí kartáčky a to v různých polohách pootočení jednotlivých článků. Každému, kdo jezdí hodně a "špinavě", doporučuji investovat do pračky. Opravdu se vyplatí. Po vyprání řetězu je samozřejmě nutné jej naolejovat, jinak začne reznout. R
 
Pohodlnějším „stačí“ hadr a sprej
 
Komu se nechce ani do pračky, natož řetěz sundavat a namáčet, měl by ho alespoň otřít hadrem od hrubých nečistot. Vyčistit bychom měli také kazetu a převodníky. Můžeme na to použít speciální kartáče, ale třeba i kartáček na zuby. K mazání jsou vhodné speciální oleje na řetěz, ideálně ve formě kapátek. Sprejem můžeme při nesprávné manipulaci nanést olej například na brzdové destičky, čímž by se výrazně snížil brzdný účinek. Oblíbené oleje jako WD40 nebo GT85 nejsou pro mazání řetězu úplně nejvhodnější. Kapátkem naneseme olej rovnoměrně po celém řetězu, důležité je aplikovat ho hlavně do čepů. Po nanesení ho necháme chvíli zaschnout. Poté řetěz otřeme suchým čistým hadrem. Důležité je, aby se mazivo dostalo do čepů řetězu, ne na jeho povrch. Příliš mnoho maziva způsobuje ulpívání nečistot na řetězu.
A čím čistit a mazat? 
 
Například oleji Motorex WetLube spray, které jsou vyvinuté pro dlouhodobou ochranu v extrémně nepříznivém prostředí, nebo oleji Motorex DryLube na řetězy vhodné do suchého a prašného prostředí. Čisťit můžeme stejnou značkou EasyClean spray, který kromě nečistot odstraní i staré olejové nánosy.